Skip to main content

När det gäller säkert sex kan du inte klara dig utan kondomer.

Våra verkställande direktörer Eva och Jan Vinzenz Krause om kondomernas potential inom erotikhandeln.

Det är förvisso omöjligt att föreställa sig erotiska butiker utan kondomer, men det är uppenbart att de inte längre står lika mycket i fokus som tidigare. Men potentialen i dessa produkter är stor, vilket Eva och Jan Vinzenz Krause, VD för Vinergy GmbH, förklarar i denna intervju. De ger tips och råd om hur denna potential kan utnyttjas och användas till detaljhandelns egen fördel.

Herr Krause, kondomer finns tillgängliga från många tillverkare, men ni är den verkliga pionjären när det gäller kondomer med skräddarsydd passform. Det är uppenbart att kondomer hör hemma i varje erotikbutik, men ändå uppstår ett intryck av att de har marginaliserats av andra produkter - särskilt kärleksleksleksleksaker. Är denna iakttagelse korrekt eller överdriven? Och vilken roll kan era specialtillverkade kondomer spela i detta sammanhang?

Jan Vinzenz Krause: Kanske tänker folk inte i första hand på kondomer i samband med erotiska butiker. Men jag är övertygad om att varje välsorterad erotikbutik bör ha ett varierat utbud av kondomer som en del av sitt attraktiva sortiment. Från 1970-talet till 1990-talet var porrfilmer den viktigaste försäljningsfaktorn i erotikbutiker. Internet har förändrat detta avsevärt. Människor tittar allt oftare på porr på nätet. Samtidigt har utbudet av kärleksleksleksaker ökat dramatiskt, de har blivit acceptabla. Jag anser att leksakerna har skapat mer utrymme för erotik. Och här är kondomer naturligtvis en mycket viktig del.

Vad säger du till dem som säger att kondomer erbjuds, säljs och köps överallt i dag - i e-handel, på apotek etc.? - och att det därför inte skulle vara meningsfullt att ägna alltför stor uppmärksamhet åt dessa produkter i den erotiska detaljhandeln?

Jan Vinzenz Krause: De flesta erotiska produkter - leksaker, smörjmedel, underkläder - erbjuds i e-handel och andra försäljningskanaler i dag. Men på många apotek kan du förutom kondomer även hitta smörjmedel och leksaker. Detta är mycket bra och viktiga erbjudanden. Jag är dock övertygad om att en erotikbutik erbjuder en helt annan atmosfär och har mycket mer rådgivande kunskap om produkterna. Under mina många besök i erotikbutiker, till exempel ORIONs specialbutiker, blir jag alltid imponerad av den kunskap som försäljarna har. Kunderna gynnas av goda råd eftersom de i slutändan kan hjälpa dem att få bättre sex.

Hur kan den erotiska detaljhandeln bättre utnyttja kondomernas potential? Hur kan man blåsa nytt liv i ämnet "kondomer på den erotiska marknaden"?

Jan Vinzenz Krause: För att bättre utnyttja kondomernas potential ser jag en kombination av goda råd, rätt produkt och merförsäljning kring ämnet kondomer. För att detta ska kunna ske måste kondomen dock lämna den tabubelagda zonen ännu mer. Den erotiska marknaden skulle kunna ge hela ämnet ett uppsving med sin egen offensiv.

Hur kan den erotiska detaljhandeln i högre grad kommunicera budskapen från kondomer - "säkrare sex"?

Eva Krause: Statliga organisationer som BZgA (Bundeszentrum für Gesundheitspedagogik) har i åratal intensivt främjat säkert sex och användning av kondomer. Jag anser att Tyskland är mycket föredömligt i detta avseende. Den erotiska detaljhandeln kan bygga vidare på detta och hjälpa människor att hitta rätt kondom genom sin rådgivande funktion. En kondom som sitter som ett andra skinn känns bättre och säkrare. Det är först när paret känner sig bekväma under sex som de tar fram kondomen som en självklarhet.

Du erbjuder många verktyg som återförsäljare kan använda för att uppmärksamma kondomer från ditt märke MISTER SIZE. Vad är de egentligen?

Jan Vinzenz Krause: Vi är den enda kondomtillverkaren som erbjuder mycket omfattande lösningar och lämpliga verktyg för alla ändamål. Till och med vår förpackningsdesign är en guide till rätt kondomstorlek. De blåa ränderna i olika bredder anger den önskade storleken redan i hyllan. Detta fungerar utan att du behöver mäta. För den stationära specialhandeln används storleksguiden tillsammans med ett avtagbart måttband i ett displayställ. Vi har nu utrustat över 150 ORION-butiker i Tyskland med detta system. Condom Sizer är ett utmärkt verktyg för att introducera människor till ämnet kondomstorlek på ett lekfullt och underhållande sätt. Vi använder Sizer vid evenemang som fester och mässor. Vi gör den tillgänglig för våra försäljningspartner på sju språk. Vår senaste utveckling är testsetet: tre kondomer i olika storlekar och ett måttband i ett paket. Med det här erbjudandet kan våra distributionspartner tjäna pengar redan från början.

Kan du berätta om din erfarenhet av hur återförsäljare använder dessa verktyg och vilka framgångar de uppnår med dem?

Jan Vinzenz Krause: Storleksguiden tas emot mycket väl av kunderna. Storleksguiden i displayen används redan i många specialbutiker. Den kommer att användas i allt fler butiker. Vi erbjuder den nu på mer än 10 språk. Vi får mycket bra feedback eftersom det är ett enkelt verktyg som vi gör tillgängligt för återförsäljare utan kostnad.

I vilken utsträckning samordnar ni utformningen av era verktyg med detaljhandelns behov?

Eva Krause: Under utvecklingen av displayen för storleksguiden hade jag ett intensivt utbyte med ORION-butikerna. Vår första prototyp var till en början för stor. Dessutom fanns den bara på ett språk, nämligen tyska. Med hjälp av feedback från ORION-butikerna har vi förbättrat displayen och införlivat deras önskemål i vår nuvarande produkt. Förutom återförsäljare får vi naturligtvis feedback från kunder och sexrådgivare.

Särskilt när det gäller kondomer är det också en fråga om specialistkunskap och den rådgivning som redan har diskuterats här. Hur ser ditt stöd ut i detta avseende? Erbjuder ni produktutbildning och säljutbildning?

Jan Vinzenz Krause: Du talar om ett mycket viktigt och ofta underskattat ämne. När det gäller säkert sex kan du inte klara dig utan kondomer. Och ju mer och ju bättre återförsäljare och användare känner till den, desto större blir framgången. Jag får också alltid idéer som jag kan förmedla i utbildningar. När jag är på väg i Tyskland, till exempel, går jag gärna spontant in på erotiska butiker, vilket leder till intressanta samtal och dialoger. Sedan Corona har vi dessutom förlitat oss mycket på onlineutbildning, som vi erbjuder via Loom On Demand. Butiksbiträdena kan titta på våra videor, som vi har utformat så att de tar mindre än 5 minuter. Via Zoom kan jag också hålla direktsända utbildningssessioner på 45-60 minuter, där jag kan svara på fler frågor. En höjdpunkt i slutet av våra utbildningar är den levande kondomproduktionen, där jag tillverkar en kondom av flytande latex framför deltagarna. Därefter bör det inte finnas några fler obesvarade frågor.

Intervjun publicerades först i eLine Magazine 07/2022: www.eline-magazine.de

Mister Size
Fler artiklar

Att sätta på kondom på rätt sätt - hur du gör det utan att det blir irriterande

Läs nu

Vänskap+, mingel, öppna förhållanden och polygami - vad är det med moderna relationsmodeller?

Läs nu

Oavsett hur stor eller liten - jag älskar min penis

Läs nu